Helsinki Zen Center

UUTISIA

Zendo 1/2017 ilmestynyt

Uusin Zendo-lehti on saapunut Helsinki Zen Centerille. Jäsenet voivat istumisen yhteydessä hakea omansa. •  Lue lisää

Koe hiljaisuuden taidetta Taiteiden Yössä 24.8.

Taiteiden Yössä torstaina 24.8.2017 tarjoamme mahdollisuuden kokeilla zenin hiljaista taidetta Helsinki Zen Centerissä, Kalevankatu 4, 2. krs. •  Lue lisää

Lyhyt johdantokurssi 26.8.

Lauantaina 26.8.2017 klo 10:00 - 14:45.  •  Lue lisää

Kanja-roshin viikonloppuretriitti Helsingissä 1.-3.9. / Kanja Roshi in Helsinki Sep 1st-3rd

Kanja-Roshi vierailee Helsingissä 1.-3.9.2017 ja pitää Helsinki Zen Centerissä viikonloppuretriitin. •  Lue lisää

Introduction to Zen in English Sep 17th

Helsinki Zen Center will be giving an introductory workshop on traditional Zen Buddhist meditation, or zazen, on Sunday, September 17th 2017, 10:00 - 14:00. The location is Kalevankatu 4, Helsinki. •  Lue lisää

Mitä on zazen?

Zen-tradition vuosisataisen kokemuksen mukaan meidän on mahdollista olla hereillä tässä ja nyt, selkeällä ja kirkkaalla tavalla. Zazen, kirjaimellisesti istumameditaatio, tarjoaa helpotetut olosuhteet harjoitella täydellistä läsnäoloa. Harjoitukseen keskitytään ilman katkoksia koko olemuksella; tahdolla, ajatuksilla, keholla, hengityksellä, tunteilla, aisteilla, tietoisuudella...

Zazen

Zazenissa pidetään huoli hyvästä asennosta sekä mielen keskittymisestä harjoitukseen. Istua voi erilaisissa risti-istunnoissa, polvillaan tyynyn päällä tai matalalla penkillä taikka tuolilla. Ryhdikäs ja rento asento auttaa kehoa pysymään hereillä. Huomio pidetään harassa, alavatsassa. Harjoituksina käytämme hengityksen laskemista, hengityksen tarkkailua, koan-harjoitusta sekä shikantazaa.

Zazenilla on kaksi eriluonteista vaikutusta. Ensin on hyvä harjaantua keskittymään, sekä rauhoittaa ja vahvistaa mieltä. Sitten kun mielen tasapaino on riittävä, voi lähteä tutkimaan todellisuutta. Käytännössä raja on liukuva. Buddhalaisessa traditiossa puhutaan Samatha (Mindfulness) ja Vipassana (Insight) meditaatiosta.

Hengityksen laskeminen ja hengitykseen keskittyminen

Laskeminen on perusharjoitus, jota voi tehdä vaikka vuosikausia. Siinä lasketaan ulos- ja sisäänhengityksiä yhdestä kymmeneen, yhä uudestaan. Mikä tahansa keskeyttää laskemisen, ainoastaan aloitetaan ykkösestä. Harjaantumisen myötä katkoksia tulee vähemmän ja keskittyminen syvenee.

Härmää

Harjoitus tekee todellisuutta näkyväksi. Voi olla turhauttavaa huomata kuinka paljon hälinää löytyy pään sisältä. Voi olla miellyttävää nukkua paremmin tai pysähtyä kokemaan omaa arkea. On tärkeää opetella istumaan säännöllisesti hiljaa paikallaan omien mielentilojensa kanssa.

Kun mieli hiljenee, harjoittaja kokee tulevansa yhdeksi harjoituksen kanssa. Tämä ”yhdeksi tuleminen” on keskeistä kaikissa zen-harjoituksissa. Jossakin vaiheessa voi siirtyä laskemaan uloshengityksiä, tai jättää numerot kokonaan pois ja vain tarkkailla hengitystä. Harjoituksen yksityiskohtiin ja muutoksiin tulee kysyä neuvoa opettajilta ja ohjaajilta.

Alkuun pääset osallistumalla johdantokurssille tai tutustumalla zazen-oppaaseen.

Koan-harjoitus

Koan on kenties zenin tunnetuin harjoitus. Se on työskentelyä suuren eksistentiaalisen kysymyksen kanssa, kuten ”Kuka minä olen?” tai "Mikä tämä on?" Monilla on vastaavia kysymyksiä luonnostaan. Mikä on elämän tarkoitus? Mitä on todellisuus?

Zazen auttaa keskittymään Suureen Kysymykseen kaikin voimin. Silloin ratkaisukin on omakohtainen. Tätä kutsutaan nimellä kensho, "nähdä maailma". Koan-harjoitusta kannattaa tehdä ainoastaan zen-opettajan ohjauksessa.

Ensimmäisen koanin ratkaisu on ensimmäinen kosketus todelliseen itseen. Sitä syvennetään yhä uusilla koaneilla läheisessä yhteistyössä opettajan kanssa.

Flora Courtois'n elämänkerta kertoo millaista on kamppailla suuren kysymyksen kanssa ilman tradition ja opettajan tukea. Käännösote "Koan Mu" Zenkei Shibayaman kirjasta "Zen Comments on Mumonkan" on perinteinen näkökulma koan-harjoitukseen.

Shikantaza

Shikantaza tarkoittaa "pelkkä istuminen" tai "puhdas istuminen". Shikantazassa ei ole varsinaista keskittymisen kohdetta. Harjoituksessa avaudutaan olemassaololle ja tullaan yhdeksi sen kanssa mitä on. Myös shikantaza toimii paremmin zen-opettajan ohjauksessa.