Helsinki Zen Center

UUTISIA

Tilojamme vuokralle

Työ/hoitohuoneessa on nyt vapaata tilaa vuokrattavaksi maanantaisin klo 08:00-17:00 ja keskiviikkoisin klo 08:30-17:00, vuokra 130 €/kk. Kysy vapaita tiloja ja muita hintoja sähköpostilla: , tai puhelimitse: 045 235 2871. •  Lue lisää

Uusi opettajamme Sangen Salo sensei

Lauantaina 27.1.2018 saimme uuden opettajan, kun zenpappi Sangen Salo nimitettiin senseiksi Helsinki Zen Centerillä. •  Lue lisää

Kirjauutuus "Maallikko Pangin opetukset"

Myynnissä Helsinki Zen Centerillä vasta ilmestynyt kirja "Noudan vettä ja kerään polttopuita. Maallikko Pangin opetukset". •  Lue lisää

Johdantokurssi zeniin 5.5.

Lauantaina 5.5.2018 klo 10:00 - 14:45.  •  Lue lisää

Zazenkai 6.5.

Sunnuntaina 6.5.2018 järjestetään zazenkai, koko päivän istuminen, klo 11:00-19:00. •  Lue lisää

Introduction to Zen in English May 12th

Helsinki Zen Center will be giving an introductory workshop on traditional Zen Buddhist meditation, or zazen, on Saturday, May 12th 2018, 10:00 - 14:00. The location is Kalevankatu 4, Helsinki. •  Lue lisää

Kaupunkiretriitti / City retreat 19.-20.5.

Helsinki Zen Center järjestää kaupunkiretriitin 19.-20.5.2018. Retriitin ohjaa traditiomme zenopettaja Sangen Salo sensei. •  Lue lisää

Mitä on zazen?

Zentradition vuosisataisen kokemuksen mukaan meidän on mahdollista olla hereillä tässä ja nyt, selkeällä ja kirkkaalla tavalla. Zazen, kirjaimellisesti istumameditaatio, tarjoaa helpotetut olosuhteet harjoitella täydellistä läsnäoloa. Harjoitukseen keskitytään ilman katkoksia koko olemuksella; tahdolla, ajatuksilla, keholla, hengityksellä, tunteilla, aisteilla, tietoisuudella...

Zazen

Zazenissa pidetään huoli hyvästä asennosta sekä mielen keskittymisestä harjoitukseen. Istua voi erilaisissa risti-istunnoissa, polvillaan tyynyn päällä tai matalalla penkillä taikka tuolilla. Ryhdikäs ja rento asento auttaa kehoa pysymään hereillä. Huomio pidetään harassa, alavatsassa. Harjoituksina käytämme hengityksen laskemista, hengityksen tarkkailua, koan-harjoitusta sekä shikantazaa.

Zazenilla on kaksi eriluonteista vaikutusta. Ensin on hyvä harjaantua keskittymään, sekä rauhoittaa ja vahvistaa mieltä. Sitten kun mielen tasapaino on riittävä, voi lähteä tutkimaan todellisuutta. Käytännössä raja on liukuva. Buddhalaisessa traditiossa puhutaan Samatha (Mindfulness) ja Vipassana (Insight) meditaatiosta.

Hengityksen laskeminen ja hengitykseen keskittyminen

Laskeminen on perusharjoitus, jota voi tehdä vaikka vuosikausia. Siinä lasketaan ulos- ja sisäänhengityksiä yhdestä kymmeneen, yhä uudestaan. Mikä tahansa keskeyttää laskemisen, ainoastaan aloitetaan ykkösestä. Harjaantumisen myötä katkoksia tulee vähemmän ja keskittyminen syvenee.

Härmää

Harjoitus tekee todellisuutta näkyväksi. Voi olla turhauttavaa huomata kuinka paljon hälinää löytyy pään sisältä. Voi olla miellyttävää nukkua paremmin tai pysähtyä kokemaan omaa arkea. On tärkeää opetella istumaan säännöllisesti hiljaa paikallaan omien mielentilojensa kanssa.

Kun mieli hiljenee, harjoittaja kokee tulevansa yhdeksi harjoituksen kanssa. Tämä ”yhdeksi tuleminen” on keskeistä kaikissa zenharjoituksissa. Jossakin vaiheessa voi siirtyä laskemaan uloshengityksiä, tai jättää numerot kokonaan pois ja vain tarkkailla hengitystä. Harjoituksen yksityiskohtiin ja muutoksiin tulee kysyä neuvoa opettajilta ja ohjaajilta.

Alkuun pääset osallistumalla johdantokurssille tai tutustumalla zazen-oppaaseen.

Koan-harjoitus

Koan on kenties zenin tunnetuin harjoitus. Se on työskentelyä suuren eksistentiaalisen kysymyksen kanssa, kuten ”Kuka minä olen?” tai "Mikä tämä on?" Monilla on vastaavia kysymyksiä luonnostaan. Mikä on elämän tarkoitus? Mitä on todellisuus?

Zazen auttaa keskittymään Suureen Kysymykseen kaikin voimin. Silloin ratkaisukin on omakohtainen. Tätä kutsutaan nimellä kensho, "nähdä maailma". Koan-harjoitusta kannattaa tehdä ainoastaan zenopettajan ohjauksessa.

Ensimmäisen koanin ratkaisu on ensimmäinen kosketus todelliseen itseen. Sitä syvennetään yhä uusilla koaneilla läheisessä yhteistyössä opettajan kanssa.

Flora Courtois'n elämänkerta kertoo millaista on kamppailla suuren kysymyksen kanssa ilman tradition ja opettajan tukea. Käännösote "Koan Mu" Zenkei Shibayaman kirjasta "Zen Comments on Mumonkan" on perinteinen näkökulma koan-harjoitukseen.

Shikantaza

Shikantaza tarkoittaa "pelkkä istuminen" tai "puhdas istuminen". Shikantazassa ei ole varsinaista keskittymisen kohdetta. Harjoituksessa avaudutaan olemassaololle ja tullaan yhdeksi sen kanssa mitä on. Myös shikantaza toimii paremmin zenopettajan ohjauksessa.